Τι είναι το ecommerce (ηλεκτρονικό εμπόριο);
Posted at:
21 March, 2020
Reading time:
10 min read
Το ecommerce (ηλεκτρονικό εμπόριο), γνωστό και ως electronic commerce, αποτελεί επιχειρηματικό μοντέλο που περιλαμβάνει συναλλαγές που πραγματοποιούνται στο διαδίκτυο. Τα καταστήματα που πωλούν τα προϊόντα τους online, είναι καταστήματα ή επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου. Για παράδειγμα, το Amazon.com είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ηλεκτρονικά καταστήματα στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Σε αυτό το άρθρο θα μάθουμε πληροφορίες σχετικά με την ιστορία του ηλεκτρονικού εμπορίου καθώς και διάφορα στατιστικά στοιχεία, αλλά και πληροφορίες για πλατφόρμες αλλά και γνωστά ecommerce sites καθώς και πολλά άλλα.
Ιστορία του ηλεκτρονικού εμπορίου
Τα θεμέλια του ηλεκτρονικού εμπορίου τέθηκαν το 1979 από τον Michael Aldrich, ο οποίος συνέδεσε την τηλεόρασή του με έναν υπολογιστή χρησιμοποιώντας την τηλεφωνική του γραμμή. Αν και η ιστορία αυτή δεν θυμίζει σε κάτι το ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως το γνωρίζουμε σήμερα, παρόλα αυτά έδωσε την έμπνευση για την ιδέα πραγματοποίησης αγορών χωρίς την ανάγκη της επίσκεψης του πελάτη στο φυσικό κατάστημα.
Εκείνη την εποχή, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν είχαν υπολογιστές. Ο Bill Gates και ο Steve Jobs, ήταν οι άνθρωποι που έκαναν γνωστούς του υπολογιστές στο ευρύ κοινό. Ο Bill Gates υποστήριζε ότι ο στόχος του ήταν να υπάρχει "ένας υπολογιστής σε κάθε γραφείο και σε κάθε σπίτι."
Χωρίς την χρήση των υπολογιστών, το ηλεκτρονικό εμπόριο θα ήταν εντελώς διαφορετικό.
Το 1994, ο Jeff Bezos ίδρυσε την σελίδα Amazon ως ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που αρχικά πωλούσε πάνω από ένα εκατομμύριο διαφορετικά βιβλία. Το Amazon πλέον θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου με τους καταναλωτές να αγοράζουν οποιοδήποτε τύπο προϊόντων.
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές της δεκαετίας του 2000, οι άνθρωποι αγόραζαν όλο και περισσότερους υπολογιστές στο σπίτι τους ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι εταιρείες δέχονταν ελέγχους στις αρχές έως τα μέσα της δεκαετίας του 1990, καθώς δεν υπήρχε μια ηλεκτρονική πύλη πληρωμής για τη μεταφορά χρημάτων από τους πελάτες στις επιχειρήσεις. Με την δημιουργία της PayPal, τον Δεκέμβριο του 1998, έγινε πιο απλή η αγοραστική διαδικασία για τους πελάτες, καθώς οι πιστωτικές κάρτες έγιναν πιο εύκολα αποδεκτές.
Μέχρι το 2008, οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελούσαν το 3,4% όλων των πωλήσεων γεγονός που αποδείκνυε την ανάπτυξη της βιομηχανίας. Το 2014, υπολογίστηκε ότι υπήρχαν περίπου 12-24 εκατομμύρια ηλεκτρονικά καταστήματα σε όλο τον κόσμο.
Στατιστικά ηλεκτρονικού εμπορίου
- Εκτιμάται ότι, το 2020, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου θα φθάσουν τα 4.135 τρισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που καθιστά το ηλεκτρονικό εμπόριο μια αυξανόμενη και κερδοφόρα βιομηχανία.
- Οι ΗΠΑ μέχρι το 2019, κατείχαν 224 εκατομμύρια ηλεκτρονικούς αγοραστές, μετατρέποντας τις ΗΠΑ σε μια ιδανική αγορά για τα online καταστήματα.
- Οι ΗΠΑ είχε εκτιμηθεί ότι θα έχουν 162,8 εκατομμύρια αγοραστές κινητών τηλεφώνων για το 2019. Για το λόγο αυτό οι ιδιοκτήτες καταστημάτων έπρεπε να διασφαλίσουν ότι τα websites και οι διαφημίσεις τους θα μπορούν να ανταποκριθούν στα κινητά τηλέφωνα ώστε να καταφέρουν να προσεγγίσουν το κοινό-στόχο τους. Σύμφωνα με το Business Insider, οι άνδρες σε ποσοστό 22%, θεωρούσαν πιο πιθανό να αγοράσουν ένα προϊόν μέσω κινητής συσκευής από ότι οι γυναίκες με ποσοστό 18%.
- Οι γυναίκες τείνουν να αγοράζουν από online καταστήματα, πιο συχνά από τους άνδρες. Για κάθε 10 δολάρια που δαπανώνται στο διαδίκτυο, οι γυναίκες δαπανούν $ 6 ενώ οι άνδρες ξοδεύουν $ 4.
- Οι Millennials, ηλικίας 18-34 ετών, τείνουν να ξοδεύουν περίπου $ 2000 σε online καταστήματα κάθε χρόνο καθιστώντας τους την γενιά με τις περισσότερες ηλεκτρονικές αγορές.
Επιχειρηματικά μοντέλα ηλεκτρονικού εμπορίου
- B2B: Το μοντέλο B2B, business to business, πραγματοποιείται όταν μια επιχείρηση πωλεί προϊόντα σε άλλες επιχειρήσεις. Η Alibaba είναι ένα παράδειγμα μιας επιχείρησης B2B, καθώς οι προμηθευτές της πωλούν τα προϊόντα τους σε άλλες επιχειρήσεις. Οι τιμές της Alibaba είναι εξαιρετικά χαμηλές, καθώς είναι οι τιμές χονδρικής για να μπορούν οι επιχειρήσεις να αποκομίσουν κέρδος από τα προϊόντα τους.
- B2C: Το μοντέλο B2C, business to consumer, περιλαμβάνει επιχειρήσεις που πωλούν προϊόντα στους καταναλωτές. Αν αποφασίσετε να ανοίξετε το δικό σας ηλεκτρονικό κατάστημα, πιθανότατα θα πωλείτε σε πελάτες αντί για επιχειρήσεις. Η Amazon, η Walmart και η Apple αποτελούν παραδείγματα επιχειρήσεων B2C.
- C2C: Το μοντέλο C2C, consumer to consumer, πραγματοποιείται όταν οι καταναλωτές πωλούν σε άλλους καταναλωτές. Παραδείγματα επιχειρηματικού μοντέλου C2C είναι το eBay, το Craigslist, οι ομάδες του Facebook και το Kijiji. Πολλοί από τους πωλητές σε αυτά τα sites δεν είναι επιχειρήσεις. Οι περισσότεροι καταναλωτές από αυτούς πωλούν δικά τους προϊόντα είτε μεταχειρισμένα είτε καινούρια.
- C2B: Το μοντέλοC2B, consumer to business, πραγματοποιείται όταν ένας καταναλωτής πωλεί τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του σε μια επιχείρηση ή έναν οργανισμό. Ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι ένας φωτογράφος που πωλεί τη φωτογραφία του σε μια επιχείρηση.
Ecommerce Website
- Physical Goods Ecommerce Website: Οι έμποροι που διαθέτουν καταστήματα με φυσική παρουσία, μπορούν να δημιουργήσουν το ηλεκτρονικό τους κατάστημα για να πουλήσουν σε ένα ευρύτερο κοινό. Αυτή η επιλογή είναι ιδανική για τους έμπορους που επιθυμούν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.
- Service-based Ecommerce Website: Οι freelancing και οι "καθαροί" πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου έχουν γίνει τάση, δημιουργώντας ιστοσελίδες, ως σύνδεσμο μεταξύ ενός ελεύθερου επαγγελματία και των δυνητικών πελατών του.
- Digital Products Ecommerce Website: Οι εταιρείες που πωλούν ψηφιακά προϊόντα, όπως λογισμικό ή βιντεοπαιχνίδια, δεν χρειάζονται φυσικά καταστήματα για να πουλήσουν τα προϊόντα τους, καθώς ο πελάτης μπορεί να κατεβάζει μόνος του το προϊόν. Αυτός ο τύπος επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου ευδοκιμεί καθώς βρίσκεται online μειώνοντας το κόστος και καθιστώντας ευκολότερο το κέρδος.
- Dropshipping Ecommerce Website: Λίγο διαφορετικό από τα φυσικά καταστήματα προϊόντων, το dropshipping πραγματοποιείται όταν οι έμποροι πωλούν αγαθά στους πελάτες στο ηλεκτρονικό τους κατάστημα αλλά δεν κατέχουν κανένα απόθεμα. Αντ 'αυτού βρίσκουν έναν προμηθευτή για τα προϊόντα που θέλουν και περιμένουν τους πελάτες να αγοράσουν αυτά τα προϊόντα, ώστε στο τέλος ο προμηθευτής να εκπληρώσει την εντολή για αυτούς.
Τι είναι μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου;
Μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ένα λογισμικού που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να δημιουργούν ηλεκτρονικά καταστήματα. Σε αυτά τα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι επιχειρήσεις μπορούν να πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες σε ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, χρησιμοποιώντας υπηρεσίες παράδοσης για τη μεταφορά των προϊόντων τους σε πελάτες. Παραδείγματα πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου είναι το Shopify, το BigCommerce και το Magento.
Το Shopify ιδρύθηκε το 2004 από τους Tobias Lutke, Daniel Weinand και Scott Lake. Το 2016, το Shopify το χρησιμοποιούσαν 377.500 έμποροι, οι οποίοι κέρδισαν συνολικά 15,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε ακαθάριστα έσοδα. Η πλατφόρμα αυτή επιτρέπει στους ιδιοκτήτες καταστημάτων και την εγκατάσταση apps. Η πλατφόρμα του Shopify θεωρείται μια από τις καλύτερες πλατφόρμες του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα πιο γνωστά Ecommerce Sites
- Amazon: Ιδρύθηκε από τον Jeff Bezos και κατατάσσεται σήμερα στην 9η θέση με τις πιο δημοφιλείς ιστοσελίδες όλου του κόσμου, και στην 4η θέση για τις Ηνωμένες Πολιτείες.
- Taobao: Ιδρύθηκε από τον Jack Ma. Σε παγκόσμιο επίπεδο κατατάσσεται στην 11η θέση ενώ στην Κίνα βρίσκεται στην 5η θέση.
- Tmall: Ιδρύθηκε επίσης από τον Jack Ma. Σε παγκόσμιο επίπεδο βρίσκεται στην 15η θέση ενώ για την Κίνα στην 4η.
- AliExpress: Ιδρύθηκε από τον Jack Ma. Αυτή τη στιγμή κατατάσσεται στην 40η θέση στον κόσμο και στην 9η στη Ρωσία.
- eBay: Ιδρύθηκε από τον Pierre Omidyar. Αυτή η ιστοσελίδα ηλεκτρονικού εμπορίου κατατάσσεται στην 33η θέση παγκοσμίως και στην 9η στις ΗΠΑ.
- Flipkart: Ιδρύθηκε από τους Binny Bansal και Sachin Bansal. Κατατάσσεται στην 147η θέση σε παγκόσμιο επίπεδο και στην 9η στην Ινδία.
Τι κάνει ένα κατάστημα ηλεκτρονικού εμπορίου πετυχημένο;
Η λειτουργία ενός καταστήματος ηλεκτρονικού εμπορίου δεν είναι εύκολη. Το να διαθέτει κανείς ένα κατάστημα και κάποιο απόθεμα προϊόντων, δεν σημαίνει ότι θα καταφέρει να κερδίσει το κοινό για να αγοράσει τελικά τα προϊόντα αυτά. Ωστόσο, υπάρχουν ενέργειες που μπορείτε να κάνετε για να εξασφαλίσετε όσο γίνεται την επιτυχία του καταστήματός σας.
- Εστιάστε στον επισκέπτη: Με το ηλεκτρονικό εμπόριο, μπορείτε να πουλήσετε οτιδήποτε σε οποιονδήποτε, αλλά θα πρέπει να είστε προσεκτικοί για να μάθετε τι πρέπει να κάνετε, ώστε οι επισκέπτες της ιστοσελίδας να σας εμπιστεύονται αρκετά για να αγοράσουν ένα προϊόν από εσάς. Επιλέξτε το σωστό θέμα για το website σας, επιλέξτε τη σωστή επωνυμία και διατηρήστε την εστίασή σας μόνο σε ένα ή δύο κοινό-στόχο.
- Τεστάρετε με φίλους: Χρησιμοποιήστε τους φίλους σας για να ελέγξετε και να δοκιμάσετε το site σας και αφήστε τους να "τρέξουν" μέσα από τα βήματα αγορών, για να βεβαιωθείτε ότι τα πάντα λειτουργούν σωστά. Δεν χρειάζεται η διαδικασία αγοράς να απαιτεί χρόνο και κόπο, γιατί οι πελάτες σας θα εγκαταλείψουν το site σας πριν προβούν στην παραγγελία τους.
- Βελτιστοποιήστε το και για κινητά: Βεβαιωθείτε ότι οι πελάτες σας μπορούν να αγοράζουν τα προϊόντα σας και από τα κινητά και από τα desktop τους. Όλο και περισσότεροι χρήστες κινητής τηλεφωνίας αναπτύσσονται σε κάθε κλάδο, οπότε η διατήρηση της τάσης αυτής είναι πρωταρχικής σημασίας για την επιτυχία του ηλεκτρονικού σας καταστήματος.
- Επενδύστε σε SEO και Google Ads: Σε περίπτωση που λείπει από το site σας το SEO ή το PPC, δεν θα είναι εύκολο να φτάσετε στην επιθυμητή επιτυχία. Βρείτε έναν καλό σύμβουλο ή μια εταιρεία, εάν διαθέτετε το budget, για να αναλάβει το κομμάτι αυτό, με αυτό τον τρόπο οι πωλήσεις σας θα αυξήσετε πιο εύκολα τις πωλήσεις σας.
- Έρευνα και ανάπτυξη: Ποτέ μην είστε ικανοποιημένοι με αυτό που κάνετε, αναζητήστε νέα προϊόντα και τρόπους πώλησης. Δεν χρειάζεται να ανανεώνετε το κατάστημα ηλεκτρονικού εμπορίου κάθε μήνα. Προσπαθήστε να προσελκύσετε την προσοχή του κοινού με καινοτόμους τρόπους για να αυξήσετε περισσότερο τις πωλήσεις σας.
Τι είναι το digital marketing στο ecommerce;
Το digital marketing στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι μια διαδικασία που βοηθά στην αύξηση των πωλήσεων για τα online καταστήματα, χρησιμοποιώντας συνήθως πλατφόρμες που είναι κυρίως online. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την έμφαση στην αναγνωρισιμότητα του brand, κάποιες καμπάνιες ή διαφημίσεις ή κάποιες εκπτώσεις κ.α. Οι περισσότερες τακτικές μάρκετινγκ ηλεκτρονικού εμπορίου προέρχονται από τις παραδοσιακές στρατηγικές μάρκετινγκ, αλλά εφαρμόζονται online.
Η ομορφιά του μάρκετινγκ για το ηλεκτρονικό εμπόριο, βρίσκεται στο ότι μπορείτε να μάθετε σχεδόν τα πάντα online μέσω webinars, blogs, και ebooks. Αυτό σημαίνει ότι καθένας έχει τη δυνατότητα να γίνει επιτυχής μέσω αυτού του τύπου μάρκετινγκ άσχετα με το budget που διαθέτει.
Παραδείγματος χάριν,το τμήμα ταξινομημένων διαφημίσεων τύπου “περιοδικού” πλέον συμπεριλαμβάνει τις μηχανές αναζήτησης όπως Google και Bing. Η υπηρεσία Google Ads και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ελέγχουν πλέον τη διαφήμιση. Άλλα παραδείγματα μάρκετινγκ ηλεκτρονικού εμπορίου περιλαμβάνουν το affiliate marketing, social media marketing, video marketing, και το influencer marketing.
Το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου
Ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου θα συνεχίσει να αναπτύσσεται. Οι παγκόσμιες πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου σε όλο τον κόσμο, για το έτος 2019 έφτασαν τον αριθμό των 3.500.000.000.000 δολαρίων. Γεγονός που αποδεικνύει ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί, μια όλο και πιο προσοδοφόρα επιλογή για τις επιχειρήσεις. Με την πάροδο του χρόνου, το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αφαιρεί μερίδιο αγοράς από τους επιχειρηματίες φυσικών καταστημάτων, όπως και γίνεται κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Τα στατιστικά του COVID-19 μένει να δούμε που σίγουρα θα αλλάξουν γρήγορα τα δεδομένα. Αυτά είναι καλά νέα για όσους σκέφτονται να ξεκινήσουν την δημιουργία ενός online καταστήματος, δεδομένου ότι οι πωλήσεις θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν, κάτι που θα συμβεί όμως και με τον ανταγωνισμό.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα εξελιχθεί επίσης κατά τη διάρκεια των ετών δημιουργώντας μια πιο virtual ή augmented πραγματικότητα για τους αγοραστές. Τα καταστήματα μπορούν τελικά να συμπεριλάβουν χαρακτηριστικά γνωρίσματα για να βοηθήσουν τους πελάτες να νιώθουν σαν να δοκιμάζουν πραγματικά τα προϊόντα τους, όπως για παράδειγμα κάποια ρούχα. Αυτό θα δώσει την εντύπωση στον αγοραστή ότι το εκάστοτε ρούχο της επιλογής του είναι στο σωστό μέγεθος γι΄αυτόν. Οι αγοραστές θα μπορούν επίσης να δοκιμάζουν ακόμα και τα διάφορα είδη μακιγιάζ χρησιμοποιώντας το φορητό υπολογιστή τους ή την κάμερα του τηλεφώνου τους.
Στη Think Plus, διαθέτουμε τους κατάλληλους επαγγελματίες, που θα αναλάβουν την καθοδήγησή σας από την αρχή, αναλύοντας βήμα προς βήμα τις ιδιαιτερότητες της επιχείρησής σας, ώστε να βρεθούν οι ιδανικές λύσεις για εσάς και την επιχείρησή σας, παρέχοντας παράλληλα άρτιες υπηρεσίες για τη κατασκευή e-shop.
Με την εμπειρία που διαθέτουμε στη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων σε Shopify, είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στην επιχείρησή σας τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να αυξήσει τις online πωλήσεις της.