Τι είναι το Facebook Pixel;
Posted at:
23 March, 2020
Reading time:
12 min read
Κρυμμένο στις ιστοσελίδες του διαδικτύου, το Facebook Pixel, παρατηρεί τι συμβαίνει στον online κόσμο. Είτε διαβάζουμε την πολιτική μιας εταιρείας είτε προσθέτουμε προϊόντα στο καλάθι μας, το Facebook Pixel είναι αυτό που αποθηκεύει αρχεία, για μια μελλοντική αναφορά στο digital marketing.
Και με τον όρο "μελλοντική αναφορά" εννοούμε "μελλοντική διαφήμιση".
Το παρακάτω post, προσφέρει μια προσεκτικότερη ματιά γύρω από τον κόσμο της online διαφήμισης και του σχετικού εργαλείου που ονομάζεται Facebook Pixel. Επειδή τα ίδια τα pixel, από μόνα τους, είναι ένα αόρατο κομμάτι κώδικα, θα χρειαστούμε μια οπτική επαφή με το συγκεκριμένο θέμα. Ας παρατηρήσουμε την παρακάτω εικόνα με τον άντρα που φορά ένα μπλε πουκάμισο.
Αν επισκεφτείτε ιστοσελίδα Esprit και θελήσετε να προσθέσετε αυτό το πουκάμισο στο καλάθι σας, θα δείτε κάτι τέτοιο:
Δεν υπάρχει τίποτα το ιδιαίτερο ή κάτι το καινούριο, σωστά; Λοιπόν, δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. Στην πραγματικότητα, εκείνη την στιγμή το Facebook Pixel αναλαμβάνει “τρελή” δράση.
Ας εξετάσουμε τα “Developer Tools”, του Chrome, για να καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει πίσω από τις εικόνες. Το "Facebook", έχει ένα φίλτρο, ώστε όλοι οι κώδικες, οι διευθύνσεις URL και τα cookies, να εμφανίζονται στα δεξιά. Βέβαια μπορείτε και απλά να προσθέσετε την εφαρμογή "Pixel Helper" στον Chrome που εμφανίζει τα ίδια στοιχεία.
Φυσικά, σε περίπτωση που το Facebook Pixel χαλαρώσει τη δράση του, θα ενεργοποιήσει τις διαφημίσεις αργότερα στις ιστοσελίδες που επισκεπτόμαστε και μπορεί να κάνει το ίδιο και για την δική σας ιστοσελίδα. Ακόμα και στην περίπτωση που προωθείτε ένα νέο προϊόν στο κατάστημα σας, το οποίο δεν εμφανίζεται ή δεν διαφημίζεται πολύ, μπορείτε ακόμα και τότε να χρησιμοποιήσετε αυτό το εργαλείο.
Ας εξετάσουμε λοιπόν τα παρακάτω θέματα:
- Τι εννοούμε ακριβώς, με τον όρο "Facebook Pixel";
- Ποια είναι η χρήση του;
- Πώς δουλεύει;
- Πώς μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε για να βελτιστοποιήστε τις διαφημίσεις σας στο Facebook;
Τι εννοούμε, με τον όρο "Facebook Pixel";
Το Facebook Pixel, είναι ένας ενσωματωμένος κώδικας που υπάρχει στις ιστοσελίδες και συνδέει την συμπεριφορά και τις ενέργειες των επισκεπτών της εκάστοτε ιστοσελίδας με τα προφίλ τους στο Facebook. Αυτός ο συγχρονισμός μεταξύ ενός επισκέπτη της ιστοσελίδας και του λογαριασμού του στο Facebook δίνει τη δυνατότητα στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, να "παραδώσει" διαφημίσεις που βασίζονται στις ενέργειες, στις οποίες μπορεί να προβούν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας ακόμα και σε άλλους τομείς.
Για το Facebook, αυτός ο κώδικας είναι ένα analytic tool, που σας επιτρέπει να μετρήσετε την αποτελεσματικότητα της διαφήμισής σας, μέσω της κατανόησης των ενεργειών, στις οποίες προβαίνουν οι άνθρωποι που επισκέπτονται την ιστοσελίδα σας.
Ενώ το Facebook Pixel, στην πραγματικότητα χρησιμοποιείται για την "κατανόηση των ενεργειών στις οποίες προβαίνουν οι άνθρωποι" στις διάφορες ιστοσελίδες, η παραπάνω χρήση του, δεν αποτελεί και τον ακριβή ορισμό. Αυτό συμβαίνει γιατί είναι αρκετά ελλιπής, μιας και το Facebook Pixel, χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα για να κατηγοριοποιήσει, τα άτομα σε διαφορετικές ομάδες-στόχους που αργότερα θα ασχοληθούν με τις διαφημίσεις.
Άσχετα με το που τελειώνει το Facebook Pixel και με το που ξεκινάει η διαφήμιση στο Facebook, έχετε πλέον μια πρώτη άποψη για το τι είναι το Facebook Pixel:
- Βρίσκεται στις ιστοσελίδες
- Παρακολουθεί τις ενέργειες των ανθρώπων ενώ πλοηγούνται σε αυτές
- Και δίνει στους διαφημιστές τη δυνατότητα να στοχεύσουν σε αυτούς, με βάση τις ιδιότητες του Facebook
Πώς λειτουργεί το Facebook Pixel;
Ας εξετάσουμε για λίγο, μια τεχνική η οποία είναι αρκετά "ανώδυνη". Παρακάτω θα υπάρξει ένα κείμενο με περισσότερες εικόνες και λιγότερα λόγια.
Είστε ακόμα εδώ; Τέλεια. Πάμε για ψώνια!
Ας επισκεφτούμε δυο μαγαζιά. Το πρώτο, όπως ήδη είδατε είναι το Esprit και το άλλο είναι η Nike. Δεν υπάρχει τίποτα το ασυνήθιστο σχετικά με αυτά τα online καταστήματα, απλά τα χρησιμοποιούμε ως παραδείγματα, που θα εκπροσωπήσουν γενικά τα e-commerce καταστήματα.
Ας παρατηρήσουμε λοιπόν, πάλι αυτό το ωραίο μπλε πουκάμισο.
Και εδώ, πάλι εμφανίζεται ο τρόπος που φαίνονται όλοι οι κώδικες του Facebook πίσω από την εικόνα.
Το Facebook Pixel, θα καταλάβει, πότε θα προσθέσουμε το πουκάμισο στο καλάθι μας:
Φυσικά, ποτέ δεν θα καταφέρουμε να "χωρέσουμε" σε αυτό το slim-fit πουκάμισο αν δεν μείνουμε σε φόρμα. Ας ρίξουμε μια ματιά στην ιστοσελίδα της Nike, για να βρούμε καινούρια αθλητικά ρούχα, όπως για παράδειγμα αυτό το αθλητικό παντελόνι:
Όπως η σελίδα Esprit και κάθε άλλο e-commerce κατάστημα, έτσι και η Nike, έχει έντονο το στοιχείο του Facebook code, διατηρώντας αρχείο όλων των κινήσεων των επισκεπτών της.
Αυτό βέβαια, δεν θα σας σταματήσει από το να προσθέσετε αυτό προϊόν στο καλάθι σας:
Και τώρα η μαγεία του pixel
Ας πούμε ότι φεύγουμε από αυτά τα sites χωρίς να αγοράσουμε τίποτα. Τα "εγκαταλελειμμένα" καλάθια είναι ο χειρότερος εφιάλτης για κάθε e-commerce κατάστημα, ακόμα και για τα μεγαλύτερα.
Κοιτάξτε τι θα συμβεί, σε μια τέτοια περίπτωση, την επόμενη φορά που θα συνδεθείτε στο Facebook:
Ένα λεπτό αργότερα, απλά για να επιβεβαιώσουν το ότι δεν έχετε ξεχάσει την αγορά σας:
Και πάλι μετά από λίγο, με τα πράγματα πλέον να μην διαχειρίζονται με την ίδια λεπτότητα:
H σελίδα Nike, διαθέτει το δικό της pixel και τις δικές της διαφημίσεις στο Facebook:
Πράγματι, τα Facebook pixels των δύο εταιρειών φαίνεται να λειτουργούν μια χαρά:
The Facebook Loop
Είναι αδύνατο για μας να γνωρίζουμε το είδος των κανόνων στόχευσης που οι σελίδες Esprit και Nike δημιούργησαν για τους αγοραστές τους. Για παράδειγμα, θα είχαμε δει τόσες πολλές διαφημίσεις τους, εάν δεν είχαμε προσθέσει αυτά τα προϊόντα στο καλάθι μας; Ακόμα, ίσως και η γεωγραφική μας θέση να παίζει και αυτή τον ρόλο της: θα ήταν τόσο έντονες οι διαφημίσεις, εάν για παράδειγμα είχαμε ψωνίσει από το κατάστημα της Νότιας Κορέας αντί της Γερμανίας;
Οι εκάστοτε παράμετροι αυτών των εταιρειών για τις εκστρατείες τους στο Facebook, οι κανόνες, οι ομάδες-στόχοι, οι προσφορές, η χρονική περίοδος, αλλά και πολλά άλλα αποτελούν άγνωστα στοιχεία για μας.
Ακόμα κι έτσι όμως, μπορείτε να καταλάβατε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Facebook Pixel:
- Ένας αγοραστής, επισκέπτεται το κατάστημά σας, ερευνά τα προϊόντα σας και υπάρχει και η πιθανότητα να προσθέσει κάποιο από αυτά στο καλάθι του.
- Το Facebook Pixel υπάρχει στο background και κρατά αρχείο για όλες τις ενέργειες του πιθανού αγοραστή.
- Εν συνεχεία συγχρονίζεται με τα Facebook cookies, που βρίσκονται στο πρόγραμμα περιήγησης του επισκέπτη και επισημαίνει το λογαριασμό του ως τμήμα συγκεκριμένων target group.
- Χάρη σε αυτά τα δεδομένα, όταν ο αγοραστής συνδεθεί στο Facebook ή στο Instagram, αυτές οι πλατφόρμες θα γνωρίζουν από πριν τις ενέργειές τους και ως εκ τούτου, ποιες διαφημίσεις πρέπει να δουν, γιατί θα τους αφορούν.
Πώς μπορείτε να εγκαταστήσετε αυτό το εργαλείο;
Το Facebook έχει κάνει την εγκατάσταση του Facebook Pixel, μια πολύ απλή διαδικασία.
Ρυθμίστε το Facebook Pixel, τοποθετώντας τον κωδικό pixel στην κεφαλίδα της ιστοσελίδας σας. Όταν κάποιος επισκέπτεται τον ιστότοπό σας και κάνει μια ενέργεια, όπως την ολοκλήρωση μιας αγοράς, το Facebook Pixel ενεργοποιείται και αναφέρει αυτήν την ενέργεια.
Πολύ απλό, σωστά;
Και αν χρησιμοποιείτε Shopify E-Shop, είναι ακόμη πιο εύκολο να εφαρμόσετε αυτό το analytic tool. Πηγαίνετε στο Facebook Business Manager, αντιγράψτε το pixel ID, όχι τον κωδικό, μόνο το ID και στη συνέχεια τοποθετήστε το στο Shopify κατάστημά σας σύμφωνα με τις προτιμήσεις σας:
Είναι λογικό η εγκατάσταση του Facebook pixel, να είναι τόσο απλή όσο μια αντιγραφή και επικόλληση. Έτσι και αλλιώς, η χρήση του pixel στο site σας, σας βοηθάει να διαφημιστείτε μέσω του Facebook και μέσω του Instagram και αυτό είναι που κάνει το Facebook ιδιαίτερα "χαρούμενο".
Το Facebook είναι επίσης "ευτυχισμένο" όταν χρησιμοποιείται το pixel, διότι είτε διαφημιστείτε μέσω αυτού είτε όχι, θα έχετε βοηθήσει αυτή την πλατφόρμα στο να αποκτήσει περισσότερους νέους χρήστες. Χρησιμοποιώντας το pixel σε όλο το διαδίκτυο, δίνεται την δυνατότητα στο Facebook, να γνωρίζει τις ενέργειες των χρηστών του ακόμα και όταν βρίσκονται εκτός πλατφόρμας.
Δεν νομίζω, ότι κάποιος θα κατηγορήσει ποτέ το Facebook ότι φέρετε "πονηρά" με τα δεδομένα που καταχωρεί, αλλά είναι αρκετά μεγάλη η σύμπτωση, του ότι, την ίδια μέρα που αγόρασα προϊόντα από την σελίδα της Nike, εμφανίστηκε στο Instagram, η σελίδα της Adidas.
Σε κάθε περίπτωση, όταν πρόκειται να εγκαταστήσετε το Facebook Pixel στο κατάστημά σας, τα κίνητρα είναι και για τις δυο πλευρές θετικά: εσείς κερδίζετε την καλύτερη διαφήμιση και το Facebook περισσότερα δεδομένα.
Πώς στοχεύετε το κοινό σας, με την χρήση του Facebook Pixel;
Εάν θέλουμε να είμαστε τεχνικά σωστοί, το Facebook Pixel, δεν κάνει κάποια στόχευση, αντίθετα είναι το θεμέλιο για την στόχευση.
Από εσάς εξαρτάται να καθοδηγήσετε το Facebook στο πoύ να στοχεύσει.
Στο εσωτερικό του Facebook Business Manager, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα "Custom Audiences", με κανόνες που μπορεί να είναι από πολύ απλοί μέχρι πολύ σύνθετοι. Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι πουλάτε αξεσουάρ μόδας, συμπεριλαμβανομένων των γυαλιών ηλίου. Το Facebook Pixel, θα γνωρίζει τόσο τους χρήστες του, που περιηγήθηκαν στη σελίδα σας, όσο και το πότε το έκαναν. Έτσι θα μπορούσατε να έχετε ένα Custom Audience, ανθρώπων που επισκέφθηκαν την συγκεκριμένη σελίδα σας, ας πούμε για τις τελευταίες 30 ημέρες.
Μπορείτε επίσης να στοχεύσετε τις διαφημίσεις στο Facebook σε άτομα που έχουν ήδη προβεί σε μια αγορά από το κατάστημά σας. Για παράδειγμα, ίσως θέλετε να προσφέρετε στους αγοραστές, έναν κωδικό έκπτωσης για την επόμενη αγορά τους. Θα μπορούσατε να το κάνετε αυτό με τον καθορισμό ενός κανόνα URL σε μια σελίδα, τύπου Thank You page.
Θα μπορούσατε να αλλάξετε όλα τα παραπάνω και να δημιουργήσετε μια ομάδα ανθρώπων που επισκέφτηκαν το κατάστημά σας, αλλά δεν έφτασαν στην Thank You page.
Και κάτι ακόμα. Μπορείτε να δημιουργήσετε Custom Audiences με βάση το ποσό των χρημάτων που δαπανούν οι άνθρωποι στο κατάστημά σας. Ένα “Big spenders” τμήμα θα μπορούσε να περιέχει τους ανθρώπους που θέλετε να στοχεύσετε με σκοπό την αγορά των πιο ακριβών προϊόντα σας. Θα ξέρετε ποιοι είναι οι “Big spenders” και αυτό χάρη στο pixel.
Πρόσθετες επιλογές στόχευσης
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία για την διαφήμιση του Facebook, είναι τα “Lookalike Audiences”. Μπορείτε να δημιουργήσετε, "Lookalike Audiences" για να απεικονίσετε τα χαρακτηριστικά των καλύτερων πελατών σας.
Ο κώδικας ξέρει ποιος έκανε τι στην ιστοσελίδα σας, και η πλατφόρμα Facebook μπορεί να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα για να προσδιορίσει τους ανθρώπους που μοιράζονται παρόμοια χαρακτηριστικά με τους επισκέπτες σας. Έτσι εάν το τμήμα “Big spenders” αποτελείται από γυναίκες των 25-35 χρονών, που ζουν στις αστικές περιοχές, το Facebook μπορεί να δημιουργήσει ένα παρόμοιο ακροατήριο από άλλες γυναίκες 25-35 χρονών, που ζουν στις αστικές περιοχές και που το Facebook θεωρεί ότι θα ενδιαφερθούν για τα προϊόντα σας.
Μπορείτε επίσης να το χρησιμοποιήσετε για να δημιουργήσετε αυτά που ονομάζονται “custom events,” τα οποία είναι μια πιο εξελιγμένη μορφή σε σχέση με τα “standard events.” Τα "standard events", είναι ενέργειες που το Facebook Pixel παρακολουθεί αυτόματα, όπως και το "Προσθήκη στο καλάθι" και την "αγορά" , μάλιστα υπάρχουν εννέα τέτοιες ενέργειες στο σύνολο. Τα "custom events" από την άλλη πλευρά, είναι συμβάντα που σχεδιάζετε μόνοι σας, επιτρέποντάς σας, να ορίσετε πιο λεπτομερή δεδομένα γύρω από συμβάντα, όπως: scroll depth, button clicks και video tracking
Η δημιουργία τμημάτων αλλά και διαφημίσεων στο Facebook, αποτελεί από μόνο του μια ολόκληρη επιστήμη. Οπότε προς το παρόν, ας το μην το αναλύσουμε άλλο.
Το αποτέλεσμα είναι ότι είτε χρησιμοποιείτε out-of-the-box events ή πιο advanced events, τα Custom Audiences, που δημιουργείτε, θα υποστηρίζονται από τα δεδομένα του Facebook Pixel. Μπορείτε να μάθετε ποιος πλοηγήθηκε στην σελίδα σας, ποιος επισκέφτηκε και ποιος όχι την Thank You page και πόσα ξόδεψε ο καθένας τους.
Ένα από τα πολλά εργαλεία διαφήμισης
Το Facebook δεν είναι η μόνη διαφήμιση τεχνολογίας, που αφορά στον κώδικα των site όπως της Nike και της Esprit. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε το ίδιο είδος των διαφημίσεων σε διάφορες πλατφόρμες και όχι μόνο στο Facebook.
Παρακάτω έχουμε ένα παράδειγμα, για το τι μας εμφανίστηκε όταν επισκεφτήκαμε την σελίδα e-radio, μια μέρα μετά από τα ψώνια μας στα δυο ηλεκτρονικά καταστήματα:
Πώς μπορεί να γνωρίζει η σελίδα e-radio, ότι εμείς επισκεφτήκαμε την σελίδα Esprit; Στην πραγματικότητα δεν είναι αυτή η οποία τα γνωρίζει, αλλά εργαλεία όπως το Criteo, που ειδικεύεται στην επαναστόχευση. Το Criteo είναι μόνο ένα από τα 30 συνολικά, εργαλεία διαφήμισης που χρησιμοποιούνται στην ιστοσελίδα του Esprit. Ακριβώς όπως το Facebook pixel βοηθά το Facebook να γεμίσει τον διαφημιστικό χώρο του με σχετικές διαφημίσεις, το Criteo βοηθά την σελίδα e- radio, να κάνει ακριβώς το ίδιο.
Υπάρχουν, ωστόσο, μερικά πράγματα που κάνουν το Facebook μοναδικό σε όλη αυτή την διαδικασία.
Πρώτον, το Facebook, σαν μέγεθος είναι τεράστιο. Διαθέτει 2,5 δισεκατομμύρια και περισσότερους καθημερινούς ενεργούς χρήστες, όπου τουλάχιστον μερικοί από αυτούς πρόκειται να αποτελέσουν μέρος του κοινού-στόχου σας. Δεύτερον, μπορεί η πλατφόρμα διαφημίσεων του Facebook να μην είναι τέλεια, σε γενικό επίπεδο, αλλά για τους ιδιοκτήτες καταστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου, μιας όχι τόσο οργανωμένης σελίδας, είναι αρκετά καλή. Τέλος, πρόκειται για ένα εύκολο εργαλείο ως προς την χρήση του, καθώς διαθέτει σχετικά απλή σχεδίαση διαφημίσεων, εύκολη δημιουργία ομάδων στόχου και διαχείρισης και φυσικά εύκολη εγκατάσταση.
Έτσι, ακόμη και αν έχετε φιλόδοξα σχέδια και θέλετε μια επαναστόχευση, το Facebook Pixel, θα πρέπει να είναι ένα από τα πρώτα εργαλεία που θα χρησιμοποιείτε.
Τεχνικές λεπτομέρειες
Αν θέλετε να έχετε μια καλύτερη ιδέα, για τα εργαλεία που υπάρχουν πίσω από όλες τις διαφημίσεις των καταστημάτων ηλεκτρονικού εμπορίου, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή Ghostery browser extension. Κάθε φορά που επισκέπτεστε μια νέα ιστοσελίδα, το Ghostery θα σας γνωστοποιεί μια λίστα με τις διαφημίσεις, τις αναλύσεις και τα "engagement tools" που υπάρχουν σε αυτή την ιστοσελίδα.
Μπορείτε να διεισδύσετε βαθύτερα στο τι κρύβετε πίσω από τις διαφημίσεις, χρησιμοποιώντας τα “Developer Tools” του Google Chrome, τα οποία σίγουρα υπάρχουν στο Chrome browser. Αυτό είναι το εργαλείο που χρησιμοποιήσαμε και νωρίτερα για να εξετάσουμε όλους τους κώδικες κατά τη διάρκεια της αγοραστικής μας διαδικασίας στις σελίδες της Esprit και της Nike.
Τα Social Media αποτελούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την στρατηγική προώθηση και το digital marketing σας. Η προσέλκυση fans και followers δίνει νέα δυναμική στην online παρουσία σας και αυξάνει το κοινό σας, και κατ’ επέκταση την αγορά σας.
Το Facebook Pixel είναι ένα από τα σύγχρονα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι ειδικοί τεχνικοί της Think Plus, για την αρτιότερη προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών του εκάστοτε brand που αναλαμβάνει, με σκοπό πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα!
FACEBOOK ADS | PIXEL SETUP
Είσαστε έτοιμοι να ξεκινήσετε τη δική σας στόχευση;