Gamification στο Shopify: Τι είναι και πώς δουλεύει;
Posted at:
22 March, 2022
Reading time:
7 min read
Τι είναι το gamification και πώς μπορεί να ενσωματωθεί στο Shopify κατάστημά σας; Μπορεί όντως να εκτοξεύσει το engagement; Η Think Plus, μοναδική Shopify Expert στην Ελλάδα, σας απαντά.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες το gaming έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας, ειδικά στον online κόσμο. Πέρα από τη διασκέδαση, προσφέρει μια μικρή πρόκληση που δημιουργεί ταυτόχρονα ένα ισχυρό αίσθημα ολοκλήρωσης. (Μήπως γι' αυτό η Google αποφάσισε να ονομάσει το επίσημο κατάστημα εφαρμογών της "Google Play";)
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα πολλοί επιχειρηματίες που δεν εκμεταλλεύονται πλήρως το gamification ακόμα. Η ιδέα της συγχώνευσης πρακτικών χαρακτηριστικών με στοιχεία gaming μπορεί να ακούγεται λίγο ριψοκίνδυνη σε κάποιους, αλλά υπάρχει μια εξαιρετικά ισχυρή σύνδεση με τη συγχώνευση εμπορικών εφαρμογών με την αίσθηση του παιχνιδιού.
Τι είναι το gamification;
Gamifying (παιχνιδοποίηση) είναι ουσιαστικά η ενσωμάτωση των μηχανισμών του gameplay (πόντοι, ανταγωνισμός, ανταμοιβή) σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, όπως μια εφαρμογή ή μια ecommerce ιστοσελίδα. Το καλό game design έγκειται στην εισαγωγή ενός ή περισσότερων από αυτά τα στοιχεία στις διαδρομές αλληλεπίδρασης:
- Εξατομίκευση μέσω της λήψης αποφάσεων
- Θετικό feedback ή αναγνώριση της ολοκλήρωσης
- Ανταγωνισμός ή βαθμίδα εξέλιξης
- Κίνητρα και ανταμοιβή
Φυσικά, όλα αυτά ακούγονται πολύ πιο εύκολα να γίνουν σε μια εφαρμογή που είναι ήδη προσανατολισμένη σε δραστηριότητες/στόχους, όπως το Shopify ή το Uber. Πώς μπορείτε όμως να "παιχνιδοποιήσετε" ένα κατάστημα; Προφανώς, δεν μπορείτε να μοιράζετε εκπτώσεις απλώς και μόνο επειδή ένας χρήστης επισκέφθηκε το eshop σας - όπως και μια εφαρμογή γυμναστικής δεν θα πρέπει να σας επιβραβεύει απλά επειδή κάνατε log in και στην πραγματικότητα δεν κάνατε κάτι άλλο. Κάτι τέτοιο θα έμοιαζε πολύ φτιαχτό και το engagement δεν θα κρατούσε για πολύ.
Μάθετε τα πάντα για Shopify, πώς λειτουργεί ή πόσο κοστίζει.
Ενσωματώνοντας game mechanics
Υπάρχουν ορισμένες πτυχές των παιχνιδιών που είναι καλές για ecommerce gamification και άλλες που δεν είναι. Χαρακτηριστικά όπως η επαναληπτικότητα ή τα μακροπρόθεσμα mechanics, δεν είναι πολύ χρήσιμα για να τραβήξουν την προσοχή όσων περιηγούνται ή αγοράζουν σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Αλλά ένα σύστημα επιβράβευσης, τα μικρά στοιχεία των smartphone παιχνιδιών και των indie games, είναι σίγουρα μια καλή οδός.
Στόχοι και εξέλιξη
Μία από τις βασικές ιδέες του gaming είναι οι στόχοι, γιατί οι στόχοι είναι το κλειδί που οδηγεί στα επιτεύγματα. Είναι αυτοί που παρακινούν για να ολοκληρώνουμε εργασίες και αποστολές. Οι στόχοι μάς δείχνουν τι πρέπει να γίνει και για ποιον λόγο.
Υπάρχουν δύο συνηθισμένοι τρόποι ενσωμάτωσης στόχων σε παιχνίδια:
- Έχοντας προκαθορισμένους στόχους για τους οποίους η εφαρμογή ενημερώνει τον χρήστη.
- Έχοντας τον ίδιο τον χρήστη να θέτει τους στόχους.
Η ουσία παραμένει ότι πρέπει να έχετε στόχους που είναι ενδιαφέροντες και διεγείρουν την επιδίωξη, αλλά και ότι οι κανόνες για την επίτευξή τους είναι σαφείς.
Οι στόχοι πάνε χέρι-χέρι με την πρόοδο - την αίσθηση ότι χτίζετε προς κάτι συγκεκριμένο και ότι βελτιώνεστε. Εάν η εμπειρία του χρήστη είναι η ίδια σε όλη τη διαδρομή, και η μακροπρόθεσμη και η βραχυπρόθεσμη γίνονται δυσδιάκριτες, τότε δεν υπάρχει κανένα κίνητρο για να κάνετε τους χρήστες σας να συνεχίσουν να επιστρέφουν.
Η εξέλιξη ως μηχανισμός (ή ως mechanic) περιλαμβάνει τη σταθερή αλλαγή των πιθανών αλληλεπιδράσεων στις οποίες μπορεί να συμμετάσχει ο χρήστης για να τις λάβει ως ανταμοιβή για τον χρόνο που έχει επενδύσει.
Φανταστείτε για παράδειγμα μια ιστοσελίδα που είναι αφιερωμένη στις ξένες γλώσσες, να διαθέτει ένα σύστημα επιπέδου όπου μπορείτε να προχωρήσετε σε κάθε μάθημα για να κερδίσετε πρόσβαση σε υψηλότερης βαθμίδας περιεχόμενο. Αυτό ακριβώς κάνει το Duolingo, μια αμερικανική ιστοσελίδα εκμάθησης ξένων γλωσσών, που διαθέτει και εφαρμογή για κινητά.
Ο ευκολότερος τρόπος για να ποσοτικοποιήσετε τους στόχους και την πρόοδο είναι με ένα κλασικό σύστημα πόντων. Έχοντας πόντους και τροποποιητές ή πολλαπλασιαστές που σας βαθμολογούν με βάση τις αλληλεπιδράσεις και τη δράση, παρέχετε έναν απτό τρόπο να παρακολουθείτε τον χρόνο και τα χρήματα που επενδύονται στην εφαρμογή.
Ανταγωνισμός: Πώς να το εισάγετε στο ecommerce
Παρόλο που ο ανταγωνισμός είναι από μόνος του μια ανταμοιβή, σε όλους αρέσει το να είναι καλοί σε κάτι. Ή τουλάχιστον, να είναι μέρος ενός συνολικού ενθουσιασμού.
Ως άνθρωποι μας αρέσει να συμμετέχουμε σε φιλικές αναμετρήσεις. Το να βλέπουμε τι κάνουν οι άλλοι και να συγκρίνουμε τους εαυτούς μας μαζί τους, μπορεί να αποτελέσει θετική πηγή κινήτρων. Αν το συνδυάσετε αυτό με ένα συγκεκριμένο σύστημα βαθμολόγησης, έχετε ένα παιχνίδι στα χέρια σας και το gamification είναι πλέον μονόδρομος!
Το να δώσετε μια αίσθηση ανταγωνισμού στο ecommerce μπορεί να γίνει απλά με το να δείξετε στους χρήστες σας κάποιο από τα παρακάτω όσο περιηγούνται στο Shopify eshop σας:
- Τι έχουν αγοράσει άλλοι χρήστες
- Πόσο πρόσφατα έχει αγοραστεί ένα προϊόν
- Πόσο συχνά πωλείται ένα προϊόν
- Από πού (γεωγραφικά) αγοράζουν άλλοι χρήστες
- Ποια αντικείμενα είναι σε χαμηλό απόθεμα ή έχουν limited edition
Κοινωνική αλληλεπίδραση
Το gamification επιτρέπει ένα μοναδικό είδος κοινωνικής αλληλεπίδρασης, επειδή οι προκλήσεις και ο φιλικός ανταγωνισμός παρέχουν έναν κοινό χώρο. Με τους στόχους και τον ανταγωνισμό ως πλαίσιο αναφοράς, οι χρήστες μπορούν να συζητούν και να συγκρίνουν τις εμπειρίες τους, να ανταλλάσσουν ιστορίες επιτυχίας ή να μιλούν για τα κέρδη τους. Και όπως λέμε και στην Think Plus, η προφορική επικοινωνία είναι μία από τις πιο ισχυρές τακτικές για το marketing και του brand-building!
Αλλά δεν χρειάζεται να περιμένετε να σχηματιστούν αυτές οι κοινότητες έξω από τις εφαρμογές σας. Η ενσωμάτωση των social media ή των βασικών λειτουργιών chat, μπορούν εύκολα να βοηθήσουν στη δημιουργία ενός χώρου για συζητήσεις στην πλατφόρμα σας. Ακόμη και κάτι τόσο απλό όσο μια διαδικτυακή κριτική ή ένα τμήμα βαθμολόγησης με αστεράκια, έχει ένα παιχνιδοποιημένο στοιχείο που επιτρέπει στο κοινό σας να κοινωνικοποιηθεί και να αλληλεπιδράσει.
Σε τι μπορεί να χρησιμοποιηθεί το gamification;
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε δύο εξαιρετικά σημαντικά θέματα: στην εκπαίδευση και το marketing.
Το να γίνει η εκπαίδευση ελκυστική είναι αναμφίβολα κάτι δύσκολο. Με το παιχνίδι όμως, η συγκέντρωση οξύνεται και ο ενθουσιασμός αυξάνεται. Αν λοιπόν ενσωματώσετε gaming στοιχεία, έστω και μικρά, θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε καλύτερα το κοινό σας και να το εκπαιδεύσετε στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας, ενώ παράλληλα συντηρείτε το engagement με διασκεδαστικό τρόπο.
Μία δοκιμασμένη και αποτελεσματική μέθοδος είναι τα κουίζ! Είναι τρομερά αποδοτικά γιατί για να βγάλουν κάποιο αποτέλεσμα, χρειάζονται πληροφορίες αλλά και δράσεις από τον χρήστη. Ο ψυχολόγος είχε εξηγήσει στο The Huffington Post, ότι οι άνθρωποι αγαπάμε τα κουίζ γιατί μας προσφέρει μια "ψευδαίσθηση αυθεντικότητας" που μας βοηθά να νιώθουμε πιο σίγουροι ή δικαιολογημένοι για τα χαρακτηριστικά μας και μας δίνουν την ελευθερία να εκφραστούμε και να κάνουμε τις δικές μας επιλογές.
Gaming στοιχεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ακόμα και στιγμιαία και να έχουν και πάλι ισχυρό αντίκτυπο. Υπάρχουν κάποιες εφαρμογές, όπως για παράδειγμα το Woohoo, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα να ενσωματώσετε παιχνίδια ακόμα και στην email marketing στρατηγική σας.
Όποιο εργαλείο και να χρησιμοποιήσετε για την ενσωμάτωση παιχνιδιάρικων στοιχείων, η μετέπειτα ανάλυση είναι αυτή που θα καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία αυτής της κίνησης.
Μια δευτερεύουσα σημείωση...
Το gamification μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για προώθηση, συγχωνεύοντας πολλά media για να αυξήσει το awareness ενός προϊόντος ή ενός brand. Τέτοιες τακτικές δεν είναι καθόλου ξένες στον χώρο του gaming.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το No Man's Sky, ένα παιχνίδι επιβίωσης και εξερεύνησης από το indie στούντιο, Hello Games. Το No Man's Sky δεν είχε τόσο επιτυχημένο λανσάριμα, αλλά το hype που είχε χτιστεί πριν την κυκλοφορία του ήταν στοχευμένο και αρκετά υψηλό.
Σε αυτό βοήθησε σημαντικά το γεγονός ότι στη marketing στρατηγική του ενεργό ρόλο είχε το παιχνίδι εναλλακτικής πραγματικότητας, "Waking Titan", το οποίο συμπεριλάμβανε πραγματικές συναντήσεις, γρίφους και streams που βοήθησαν να αυξήσουν την ένταση και το awareness, πριν από την κυκλοφορία του παιχνιδιού.
Επί της ουσίας, ένα alternate reality παιχνίδι χρησιμοποιήθηκε για να προωθήσει ένα άλλο videogame. Και αν αναλογιστούμε το πόσο βοήθησε στις αρχικές πωλήσεις, καταλαβαίνουμε γρήγορα την αποτελεσματικότητά του.
Τα παιχνίδια συνδυάζουν την ανθρώπινη ανάγκη για κοινωνικοποίηση, προσθέτοντας στοιχεία που εξάπτουν το ενδιαφέρον, όπως οι προκλήσεις και οι στόχοι. Γι' αυτό και μπορούν να βοηθήσουν τα Shopify eshop -και όχι μόνο- να δημιουργήσουν ένα αξέχαστο user experience.
Με δημιουργικότητα, την κατάλληλη καθοδήγηση και τα απαραίτητα μέσα και εργαλεία, μπορείτε να χτίσετε μια εντελώς διαφορετική σχέση με το κοινό σας και να οδηγήσετε το ηλεκτρονικό σας κατάστημα στην επιτυχία.
Ενσωματώστε το gamification στο eshop σας σήμερα!
Η ομάδα της Think Plus ψάχνει πάντα τους πιο δημιουργικούς και αποτελεσματικούς τρόπους που εκτοξεύουν το user experience, το engagement και εν τέλει, τις πωλήσεις και τα κέρδη.