Κόστος Τηλεοπτικής Διαφήμισης 2022
Posted at:
18 February, 2020
Reading time:
8 min read
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι στα πλαίσια της στρατηγικής επικοινωνίας για το 2022, η διαφημιστική ή ο σύμβουλός της επιχείρησής σας, σας προτείνει, μεταξύ άλλων, ότι αξίζει η διαφήμιση στη τηλεόραση το 2022. Αρχικά πανικοβάλεστε… στη συνέχεια το σκέφτεστε… και τελικά αποφασίζετε ότι θέλετε επιτέλους να δείτε το λογότυπο της εταιρείας σας στη τηλεόραση. Αφού ξεπερνάτε λοιπόν την αρχική αμηχανία, ένα ερώτημα περνάει συνεχώς από το μυαλό σας :
πόσο κοστίζει η διαφήμιση στη τηλεόραση;
Στάδια τηλεοπτικών διαφημίσεων
Για να προσεγγίσουμε το προβληματισμό σας και να δώσουμε τελικά απάντηση στο ερώτημά σας, θα πρέπει πρώτα να σκιαγραφήσουμε τα επιμέρους στάδια που έχει η διαφήμιση στη τηλεόραση, ώστε να μπορέσουμε να τα κοστολογήσουμε, έχοντας στο μυαλό μας την τελική εικόνα και μια αίσθηση του τελικού κόστους.
Παραγωγή τηλεοπτικού σποτ
Αρχικά λοιπόν, για να πραγματοποιήσουμε μία διαφήμιση στη τηλεόραση, θα πρέπει να έχουμε ένα τηλεοπτικό σποτ. Πόσο κοστίζει λοιπόν ένα τηλεοπτικό σποτ και από ποιους παράγοντες επηρεάζεται το κόστος του; Η απάντηση είναι σύνθετη.
Σε πρώτη φάση θα πρέπει να αποφασίσετε τι διάρκειας θα είναι το τηλεοπτικό σας σποτ. Αντιλαμβάνεστε και είναι φυσικό, ότι όσο μεγαλύτερη είναι η διάρκεια, συνήθως, τόσο μεγαλύτερο είναι και το κόστος παραγωγής του τηλεοπτικού σποτ.
Βάσει επίσημων λοιπόν μετρήσεων, η πιο συνηθισμένη διάρκεια στην Ελληνική τηλεόραση είναι τα είκοσι δευτερόλεπτα. Αναφορικά με το κόστος παραγωγής τεράστιο ρόλο παίζει το ίδιο το σενάριο του σποτ για τη διαφήμιση στη τηλεόραση, όπως και η μέθοδος υλοποίησης του σεναρίου. Ένας σύγχρονος και φθηνός τρόπος παραγωγής είναι η χρήση υλικού βίντεο από διάφορες βιβλιοθήκες με τη κατάλληλη φυσικά επεξεργασία και ένθεση στο post production. Φυσικά το κόστος διαφοροποιείται σημαντικά όταν μιλάμε για γυρίσματα με αληθινούς συντελεστές ή ακόμη και με τη χρήση animation.
H δικιά μας πρόταση αναφορικά με την ίδια τη παραγωγή του τηλεοπτικού σποτ, είναι να επιλέγεται χωρίς βιασύνη, ένα ιδιαίτερο σενάριο, το οποίο να μην βασίζεται στην εποχικότητα και στη συνέχεια και πάντα σε συνεργασία με τη σωστή ομάδα παραγωγής να δημιουργείται ένα άρτιο τελικό αποτέλεσμα, το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί παραπάνω από μία φορά, τόσο στο διαδίκτυο όσο και για διαφήμιση στη τηλεόραση.
Εφόσον λοιπόν, επιλεχθεί το σενάριο, η εταιρεία παραγωγής, το casting, οι συντελεστές του σποτ και όσα ακόμα χρειάζονται, o πελάτης στο τέλος, θα έχει στα χέρια του ένα άρτιο και της αρεσκείας του, τηλεοπτικό σποτ.
Και τώρα τι; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Media Planning
Το επόμενο βήμα αφορά στα πλαίσια της στρατηγικής επικοινωνίας, που έχει ορίσει ο πελάτης με τη διαφημιστική, για να αποφασιστεί τι budget επιθυμεί να διαθέσει στο μέσο που λέγεται τηλεόραση. Είναι σημαντικό εδώ να τονίσουμε, ότι για μία εξαιρετικά επιτυχημένη καμπάνια μάρκετινγκ, εμείς ως διαφημιστική εταιρεία προτείνουμε να χρησιμοποιούνται όσο το δυνατόν περισσότερα μέσα και κανάλια επικοινωνίας. Δεδομένου φυσικά, ότι το budget το επιτρέπει.
Με βάση το budget λοιπόν, που θα ορισθεί, θα ληφθούν σημαντικές αποφάσεις που έχουν να κάνουν με τον αριθμό των τηλεοπτικών καναλιών, στα οποία θα προβληθεί το σποτ και φυσικά τις τηλεοπτικές ζώνες, που θα επιλεχθούν για τη προβολή του.
Αξίζει να επισημάνουμε, ότι για τη διαφήμιση στη τηλεόραση, υπάρχουν αρκετές επιλογές πλέον σε σχέση με τα παλιότερα χρόνια, οι οποίες δεν περιορίζονται μόνο στη προβολή σε συγκεκριμένες ώρες ενός τηλεοπτικού σποτ αλλά δίνονται πολύ περισσότερες δυνατότητες, στο διαφημιζόμενο από τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Έτσι παραδείγματος χάριν, όπως είδαμε και σε πολύ δημοφιλείς εκπομπές (βλέπε survivor) υπάρχει η δυνατότητα η διαφήμιση στη τηλεόραση να παίζει την ίδια ώρα που προβάλλεται η εκπομπή και όχι μόνο στο διαφημιστικό διάλειμμα ή ακόμη υπάρχει η δυνατότητα να παρουσιαστεί το ίδιο το προϊόν, ή η υπηρεσία ή και το brand σε συγκεκριμένη εκπομπή σε κάποια ειδική θεματική ενότητα.
Τέλος, αν και παρεξηγημένο υπάρχει και το γνωστό σε όλους μας telemarketing το οποίο ουσιαστικά αφορά στην αγορά μεγάλου τηλεοπτικού χρόνου, συνήθως με κοστολόγηση δεκάλεπτης εκπομπής, είτε σε τηλεοπτικές ζώνες χαμηλής τηλεθέασης είτε σε μικρότερους τηλεοπτικούς σταθμούς. Αν όμως ο πελάτης δεν επιθυμεί κάτι από τα παραπάνω, η εύκολη και πλέον συνηθισμένη λύση για διαφήμιση στη τηλεόραση, είναι η προβολή του τηλεοπτικού σποτ σε συγκεκριμένες ζώνες και τηλεοπτικούς σταθμούς.
Media Planning & Media Buying
Η Think Plus, με βάση την προστιθέμενη αξία στις καμπάνιες των πελατών της, επενδύει σε εργαλεία και γνώση, όντας σε θέση να προσφέρει τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας!
Media Shop
Πάμε λοιπόν τώρα στα δύσκολα. Άντε και δημιουργήσαμε το τέλειο τηλεοπτικό σποτ, άντε και έχουμε ικανό budget για να δημιουργήσουμε μία αξιοπρεπή προβολή. Ποιος όμως, θα μας κατευθύνει σωστά, ώστε να έχουμε τη μέγιστη προβολή που θα απευθύνεται, φυσικά, στο “κοινό - στόχο”, αλλά ταυτόχρονα και μία σωστή συνάρτηση ποσότητας - τιμής.
Σίγουρα δεν θέλετε να είστε αυτός, που θα αγοράσει τον πιο ακριβό τηλεοπτικό χρόνο!
Εδώ είναι σημαντικό να ανοίξουμε μία παρένθεση και να επισημάνουμε, ότι σε κάθε ώρα τηλεοπτικού χρόνου στην Ελλάδα, κάθε ιδιωτικός σταθμός μπορεί να προβάλει μέχρι 12 λεπτά τηλεοπτικών διαφημίσεων, με το κόστος του τηλεοπτικού χρόνου να διαμορφώνεται ανάλογα. Οι παράγοντες που το επηρεάζουν είναι πολλοί. Αρχικά ο μήνας και η εποχή του έτους. Άλλο κόστος υπάρχει, όταν μιλάμε για το διάστημα μεταξύ Ιουλίου με μέσα Σεπτέμβρη, όπου κατά βάση τα κανάλια προβάλλουν επαναλήψεις και άλλο το κόστος του τηλεοπτικού χρόνου για διαφήμιση στη τηλεόραση τους μήνες του Δεκεμβρίου και του Ιουνίου που είναι οι δύο πιο ακριβοί του έτους…
Εμείς λοιπόν, αυτό που προτείνουμε και εδώ για να πάρετε μια δεύτερη γνώμη κόστους για τη διαφήμιση στη τηλεόραση, είναι να απευθυνθείτε είτε σε μία διαφημιστική όπως η εταιρεία μας, που συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα media shops, είτε απευθείας σε ένα media shop. Η αμοιβή λοιπόν, έγκειται στη διαμόρφωση του media plan για τη διαφήμιση στη τηλεόραση, από το έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό που θα προτείνει ακριβώς τη βέλτιστη λύση βάσει του δεδομένου budget. Είθισται από τους σοβαρούς επαγγελματίες της αγοράς η αμοιβή για το media planning να είναι ένα ποσοστό της τάξεως 3 - 5% του συνολικού media spending για τη διαφήμιση στη τηλεόραση.
Media Buying
Στη συνέχεια φτάνουμε στο μάλλον πιο πολυέξοδο σκέλος της προσπάθειας για διαφήμιση στη τηλεόραση, που δεν είναι άλλο, από την ίδια την αγορά του τηλεοπτικού χρόνου. Ανάλογα το τηλεοπτικό σταθμό, ανάλογα την ώρα, ανάλογα τη τηλεθέαση, ανάλογα την εποχή και φυσικά με όλα τα παραπάνω να αλλάζουν καθημερινά, το κόστος μεταβάλλεται.
Γι΄ αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να απευθυνθείτε είτε σε μία διαφημιστική όπως η εταιρεία μας, που συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα media shops, είτε απευθείας σε ένα media shop. Οι οργανισμοί αυτοί, λόγω ποσότητας και μεγέθους, είναι αυτοί που διεκδικούν και παίρνουν τελικά τις καλύτερες κοστολογήσεις από τους τηλεοπτικούς σταθμούς και τελικά παραδίδουν το επιθυμητό αποτέλεσμα στο διαφημιζόμενο.
Eμπορικά τμήματα των τηλεοπτικών σταθμών
Είναι σημαντικό να τονίσουμε, ότι κυρίως στα χρόνια της Ελληνικής οικονομικής κρίσης, ξεκίνησε ένα φαινόμενο αδιανόητο μέχρι πρότινος, που δεν είναι άλλο από το ότι τα εμπορικά τμήματα των τηλεοπτικών σταθμών προσεγγίσουν απευθείας διάφορες εταιρείες όχι μόνο για να τους πωλούν τον τηλεοπτικό τους χρόνο αλλά και σε πολλές περιπτώσεις για να συμπεριλάβουν στο κόστος τους και την ίδια τη παραγωγή του τηλεοπτικού σποτ.
Φυσικά θα μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος, γιατί κάτι τέτοιο είναι απαραίτητα κακό, όταν σε μία συγκεκριμένη εμπορική σχέση φεύγει ο μεσάζοντας, που δεν είναι άλλος από το media shop.
Γιατί να επιλέξω Media Shop;
Για δύο πολύ σημαντικούς λόγους: αφενός δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, ότι εξαρχής ο λόγος της όλης επένδυσης είναι να πετύχουμε κάποιους στόχους και να προβληθούμε σ’ ένα συγκεκριμένο κοινό. Αν το καταφέρουμε αυτό το όφελος από τη διαφήμιση στη τηλεόραση μπορεί να είναι τεράστιο. Από την άλλη πλευρά, όσο λίγα και να είναι τα λεφτά που θα επενδύσουμε αν δεν πάρουμε κάτι πίσω, τελικά θα είναι, σαν να τα έχουμε πετάξει άσκοπα. Επομένως, ο πρώτος λόγος για τον οποίο η απευθείας διαδρομή στο τηλεοπτικό σταθμό δεν είναι η σωστή, είναι γιατί ο σταθμός θα προσπαθήσει να πουλήσει συγκεκριμένο και μη ουσιαστικό τηλεοπτικό χρόνο, που μάλλον δεν έχει ακόμα δοθεί κάπου, και ουσιαστικά επιθυμεί με τα χρήματα του διαφημιζόμενου να καλύψει τρύπες, δείχνοντας του, όμως ότι αγοράζει κάτι εξαιρετικά συμφέρον.
Αφετέρου, το εμπορικό τμήμα του εκάστοτε σταθμού μπορεί να έχει άποψη μόνο για τα προγράμματα του δικού του σταθμού και φυσικά για το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Επομένως διερωτάται κανείς,
πόσο επιτυχημένη και τελικά εύστοχη μπορεί να είναι μία διαφήμιση στη τηλεόραση, όταν πραγματοποιείται μόνο από ένα σταθμό;
Τέλος δεν θα συμφωνήσουμε ούτε και με την άποψη, ότι ο διαφημιζόμενος θα πάρει πιο φθηνό τηλεοπτικό χρόνο απευθείας από το σταθμό, καθώς εδώ ουσιαστικά έγκειται η διαφορά χονδρικής - υπερχονδρικής… Τα media shops ή οι διαφημιστικές που συνεργάζονται με τα media shops, λόγω του συνολικού ετήσιου τζίρου που δημιουργούν αθροιστικά στους σταθμούς, είναι φυσικό κατόπιν διαπραγμάτευσης να καταφέρνουν τελικά πολύ καλύτερες κοστολογήσεις σε σχέση με την “αρχική τιμή τιμοκαταλόγου” , βάσει της οποίας συνήθως γίνονται οι όποιες τεράστιες και συμφέρουσες εκπτώσεις στο διαφημιζόμενο, από το εμπορικό τμήμα του τηλεοπτικού σταθμού.
Τιμοκατάλογος τηλεοπτικών σταθμών
Τιμοκατάλογος Φεβρουάριος 2022
Θέλετε να σας στείλουμε τον τιμοκατάλογο διαφημίσεων & πρόγραμμα του τηλεοπτικού σταθμού ALPHΑ, ANT1, OPEN BEYOND TV, ΣΚΑΙ ή STAR;
Συμπέρασμα
Ολοκληρώνοντας, αυτά τα οποία προτείνουμε εμείς είναι τα εξής :
- Μία σοβαρή παραγωγή ενός τηλεοπτικού σποτ που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο στο διαδίκτυο όσο και για διαφήμιση στη τηλεόραση.
- Τη προσεκτική επιλογή ενός media shop ή μίας διαφημιστικής που συνεργάζεται με media shops.
- Tη προσεκτική ανάλυση της συνολικής καμπάνιας επικοινωνίας και με βάση αυτή τη διαμόρφωση του media plan.
- Τη διαμόρφωση ενός διαφημιστικού budget, για διαφήμιση στη τηλεόραση, ικανού να φέρει τη προβολή που επιθυμείτε.
- Την ορθή τελική μέτρηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της διαφήμισης στη τηλεόραση.
Η ομάδα της Think Plus, με τη καινοτομία στο DNA της γνωρίζει ότι η σύγχρονη τεχνολογία αλλάζει κάθε πτυχή του Media Planning και Media Buying, όχι μόνο στα ψηφιακά, αλλά και στα παραδοσιακά μέσα. Η προσέγγιση οφείλει να είναι ολιστική, ώστε όχι μόνο να επικοινωνούμε το σωστό μήνυμα, στο σωστό κοινό, από το σωστό μέσο, αλλά να συγκεντρώνουμε όλα τα δεδομένα της καμπάνιας και με τη σωστή επεξεργασία να εντοπίζουμε τις πιο αποδοτικές στρατηγικές και να τις εντάσσουμε στη καμπάνια επικοινωνίας.
Η Think Plus, με βάση την προστιθέμενη αξία στις καμπάνιες των πελατών της, επενδύει σε εργαλεία και γνώση, όντας σε θέση να προσφέρει τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας και αυτό ακριβώς σε συνδυασμό μ’ όλα τα παραπάνω είναι που την τοποθετεί στη θέση, του σωστού συνεργάτη σας, για το Media Buying.