Covid-19: επιπτώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Posted at:
10 April, 2020
Reading time:
6 min read
Είναι γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητας μας τον τελευταίο μήνα έχει αλλάξει πάρα πολύ και έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες που προστάζει η εποχή. Η συμπεριφορά των ανθρώπων, σε παγκόσμιο επίπεδο έχει επηρεαστεί και έχει αναπροσαρμοστεί σε όλους τους τομείς. Από τον τρόπο που διαχειριζόμαστε τον ελεύθερο χρόνο μας, από τις προτεραιότητες που θέτουμε μέχρι και τον τρόπο που ξοδεύουμε τα χρήματά μας.
Στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι περιορισμοί στην μετακίνηση των πολιτών και η παγκόσμια διακοπή της λειτουργίας πολλών καταστημάτων με σκοπό την περιορισμό της εξάπλωσης του ιού covid-19, έχουν οδηγήσει σε τεράστιες αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού.
Με ποιο τρόπο όμως εκδηλώνεται όλο αυτό;
Πώς βοηθά η τεχνολογία την κρίση;
Κάποιοι αναρωτιούνται, πως θα είχε εξελιχθεί η κατάσταση εάν o ιός του Covid-19 είχε εμφανιστεί στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η τεχνολογία, που εκείνη την περίοδο σχεδόν δεν υπήρχε, βοήθησε στην δική μας εποχή, να διαχειριστούμε με καλύτερο τρόπο την κρίση την οποία βιώνουμε. Χρησιμοποιώντας εφαρμογές όπως το WhatsApp και το Zoom, παραμένουμε συνδεδεμένοι με τους συναδέλφους και μπορούμε και επικοινωνούμε με τους αγαπημένους μας. Η ίδια όμως η ύπαρξη του διαδικτύου μας επιτρέπει την γρήγορη πληροφόρηση γύρω από το θέμα του Covid-19, χωρίς όμως να είναι λίγες οι φορές που παρατηρούνται φαινόμενα παραπληροφόρησης.
Ενώ η παγκόσμια οικονομική ύφεση φαίνεται αναπόφευκτη, με πολλές επιχειρήσεις και βιομηχανίες να προσπαθούν να επιβιώσουν, εάν δεν έχουν ήδη καταρρεύσει, πάνω από 2 δισεκατομμύρια άνθρωποι (25% του παγκόσμιου πληθυσμού) τείνουν να πραγματοποιούν online αγορές. Έτσι οι επιχειρήσεις με σωστή κατασκευή του ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν μια τεράστια ευκαιρία να προσφέρουν λύσεις, προϊόντα και υπηρεσίες σε όλο τον κόσμο.
Πώς αντέδρασαν οι επιχειρήσεις;
Σε αυτή την αβέβαιη, πρωτοφανή και ασυνήθιστη εποχή την οποία βιώνουμε, είναι επιτακτική η ανάγκη, για τις επιχειρήσεις, της υιοθέτησης online υπηρεσιών. Η ανάπτυξη αυτού του νέου, για πολλούς, ηλεκτρονικού κόσμου, μπορεί μακροπρόθεσμα να δημιουργήσει μια αλλαγή στην συμπεριφορά των ανθρώπων, τόσο στον τρόπο που ψωνίζουν αλλά και στον τρόπο που επιλέγουν να ενημερωθούν ακόμα και να εκπαιδευτούν.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και online δραστηριότητα
Η κρίση έχει οδηγήσει τους ανθρώπους να επαναπροσδιορίζουν τις επιχειρήσεις τους μέσω της ανάγκης τους για απόκτηση κέρδους και να χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό εμπόριο με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που συνήθιζαν. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, οι αυτοαπασχολούμενοι έπρεπε να αναθεωρήσουν και να επανεξετάσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα. Έχουμε δει προσωπικούς γυμναστές, καθηγητές Pilates και γυμναστήρια να παρέχουν online υπηρεσίες μιας και πλέον δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τα μαθήματά τους κατ' ιδίαν. Ο Joe Wicks, μέσω των καθημερινών του PE videos, ενέπνευσε πολλούς ανθρώπους να σκεφτούν, νέους τρόπους για να τροποποιήσουν τις υπηρεσίες τους, χρησιμοποιώντας διαφορετικές μεθόδους παράδοσης, για αυτή την χρονική περίοδο.
Ο χρόνος μπροστά στην οθόνη αυξάνεται μαζικά: Τα περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας είχαν ως αποτέλεσμα οι άνθρωποι να περιοριστούν στα σπίτια τους και να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους, μπροστά από κάποια συσκευή τους (κινητό, υπολογιστής κ.τ.λ). Το γεγονός αυτό συνδυαστικά με το ότι οι άνθρωποι δεν δαπανούν χρήματα σε εξόδους, εστιατόρια και άλλες δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να έχουν επιπλέον εισόδημα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, βάζοντας τους εαυτούς τους στον κέντρο των εξελίξεων, δίνοντας λύσεις στο κοινό τους.
Αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου
Με την πλειοψηφία των επιχειρηματιών να κλείνουν προσωρινά τα φυσικά καταστήματά τους, είναι αρκετά πιθανό να πραγματοποιηθεί μια τεράστια στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές, σε διάφορους τομείς και είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες να επωφεληθούν από αυτή την αλλαγή.
Θεωρητικά, τα ηλεκτρονικά καταστήματα θα πρέπει να επωφελούνται από αυτή την αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς του καταναλωτικού κοινού προς τις ηλεκτρονικές αγορές, με την προϋπόθεση πάντα ότι η κατασκευή e-shop γίνεται σωστά κατασκευασμένα ώστε να εξυπηρετούν την αυξανόμενη ζήτηση σε αγαθά και υπηρεσίες.
Ωστόσο, οι επιχειρηματίες, ανάλογα με τον τομέα στον οποίο ειδικεύονται, αντιμετωπίζουν πολλές και διαφορετικές προκλήσεις αυτή τη στιγμή. Κάποιοι βλέπουν τον αριθμό των επισκεπτών της ιστοσελίδας τους να μειώνεται, με αποτέλεσμα να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στο να βρουν τρόπους για να αυξήσουν την επισκεψιμότητά τους. Άλλοι αντιμετωπίζουν, το πρόβλημα της διαχείρισης της αυξημένης ζήτησης των πελατών και προσπαθούν να διατηρήσουν υψηλά τα επίπεδα των αποθέματά τους αλλά και σταθερούς τους χρόνους παράδοσης των προϊόντων τους, σε μια αντικειμενικά δύσκολη περίοδο.
Μάλιστα, καθώς η συμπεριφορά των καταναλωτών αλλάζει με τους πελάτες του ηλεκτρονικού εμπορίου να αυξάνονται, η αγορά θα γίνεται πιο ανταγωνιστική καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες θα επιδιώκουν να αξιοποιήσουν αυτή την τάση.
Αυτό σημαίνει ότι, οι εταιρείες δεν πρέπει να σταματήσουν τις δραστηριότητες digital marketing, όπως το Analytics, SEO, Content Marketing, Conversion Rate Optimisation, Pay Per Click (PPC) advertising και την Paid Social Media δραστηριότητα, αλλά αντίθετα θα πρέπει να επενδύσουν περισσότερο σε αυτούς τους τομείς. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να αναπτυχθούν σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Fashion Retail Performance
Η εταιρεία Nosto έχει συγκεντρώσει στοιχεία για το διάστημα από την 1η Μαρτίου μέχρι και τις 5 Απριλίου 2020, για να δείξει πώς εξελίχθηκε το τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου στο χώρο της μόδας, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η έκθεσή τους δείχνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα και ενθαρρυντικά αποτελέσματα:
- Σε διάστημα 10 ημερών, από τις 20 Μαρτίου και μετά, το χαμηλότερο ποσοστό στις πωλήσεις, ήταν η αύξηση του 30%.
- Αύξηση γνώρισαν οι δείκτες απόδοσης ηλεκτρονικού εμπορίου (KPIs - Key performance indicators)
- Όλο και περισσότερα άτομα ψωνίζουν στο διαδίκτυο, τα οποία είναι περισσότερο αφοσιωμένα και πιο έτοιμα να κάνουν την αλλαγή στην αγοραστική τους διαδικασία συγκριτικά με την περίοδο του 2019.
Σε γενικές γραμμές στο μέλλον του ηλεκτρονικό εμπορίου, αναμένεται να υπάρχει αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών, για τους προσεχείς μήνες. Το θέμα όμως είναι πιο περίπλοκο από ότι φαίνεται. Η αβεβαιότητα των πιθανών αγοραστών που ανησυχούν ότι μπορεί να χάσουν την θέση τους ή αυτοί που είναι ήδη άνεργοι, τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο τομέας της βιομηχανίας στον οποίο εντάσσεστε, είναι μόνο κάποιοι από τους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ενώ βρισκόμαστε σε μια δύσκολη περίοδο για τον τον τομέα των πωλήσεων, τώρα είναι η στιγμή που πρέπει να βεβαιωθείτε ότι η κατασκευή του e-shop σας είναι τόσο καλή ώστε να μπορείτε να πετύχετε τις επιθυμητές πωλήσεις. Αν ανήκετε σε μια κατηγορία πωλήσεων που αυτή την περίοδο συνεχίζει να αποδίδει παρά τις περιστάσεις αυτό είναι πολύ καλό, εάν όμως είστε σε μια αγορά που αγωνίζεται να παραμείνει ζωντανή, πρέπει να σκεφτείτε πως θα προσαρμοστείτε στην νέα κατάσταση.
Αυτή είναι η στιγμή που πρέπει να αναπροσαρμόσετε την επιχείρησή σας και να βεβαιωθείτε ότι παραμένει βιώσιμη σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο. Βεβαιωθείτε ότι κάνετε ό,τι μπορείτε για να διατηρήσετε το υπάρχον κοινό σας αλλά και για να επεκταθείτε σε νέους τομείς. Σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους μπορείτε να εκμεταλλευτείτε τον πρόσθετο χρόνο που περνούν οι άνθρωποι μπροστά στην οθόνη κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ενημερώστε τους ότι είστε ακόμα εδώ.
Στη Think Plus, διαθέτουμε τους κατάλληλους επαγγελματίες, που θα αναλάβουν την καθοδήγησή σας από την αρχή, αναλύοντας βήμα προς βήμα τις ιδιαιτερότητες της επιχείρησής σας, παρέχοντας παράλληλα άρτιες υπηρεσίες για τη κατασκευή e-shop.
Στόχος μας είναι να βρεθούν οι ιδανικές λύσεις για εσάς και την επιχείρησή σας, ώστε να είναι άρτια προετοιμασμένη για μια αποτελεσματική λειτουργία και ανταπόκριση στις προκλήσεις του μέλλοντος!