Marketing και Κοινωνικά Δίκτυα
Posted at:
10 October, 2011
Reading time:
3 min read
Η ραγδαία αύξηση των τεχνολογικών επιτευγμάτων και η ευρεία χρήση τους σε όλες τις πτυχές της ζωής μας ήταν φυσικό να επηρεάσει και την οικονομία. Πλέον ολόκληρα κράτη βασίζονται στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω του διαδικτύου όπως για παράδειγμα η Βρετανία όπου το ηλεκτρονικό εμπόριο της επιφέρει 144,8 δις ευρώ έσοδα ετησίως ή το 8,3 % του ΑΕΠ η οποία φιγουράρει βέβαια στη πρώτη θέση παγκοσμίως στο ηλεκτρονικό επιχειρείν.
Η μεγάλη συμμετοχή των ανθρώπων σε κοινωνικά δίκτυα (social webs) όπως το Facebook, το Twitter και το Flickr αλλά και σε blogs υπολογίζεται στα 2 δισεκατομμύρια παγκοσμίως, με την πρόσβαση στο Διαδίκτυο να γίνεται ακόμη πιο εύκολη λόγω της χρήση των κινητών, των notebooks ή των tablets. Σε έναν κόσμο όπου η πληροφορία είναι γενναιόδωρα διαθέσιμη στο ευρύ κοινό δεν μπορούν οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ να προσπαθούν να πείσουν ή και να "εξαπατήσουν" τον καταναλωτή ότι μόνο το δικό τους προϊόν είναι το κατάλληλο για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του.Η δουλεία των ανθρώπων του Marketing έχει πάψει να είναι η κατασκευή ποσοτικών και ποιοτικών μοντέλων ώστε να μπορούν να προβλέπουν τις πιθανές ανάγκες των καταναλωτών αλλά και τη ζήτηση που θα έχει το συγκεκριμένο προϊόν. Στόχος του μαρκετίστα, στην εποχή μας, είναι να μπορέσει να ενταχθεί στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα και να βρει τρόπους επικοινωνίας στο συγκεκριμένο ψηφιακό περιβάλλον. Εν συντομία θα λέγαμε ότι ο σύγχρονος μαρκετίστας έχει πάψει να είναι broadcaster –αναμεταδότη πληροφοριών και έχει μετατραπεί σε aggregator-συλλέκτη πληροφοριών. Σκοπός του aggregator είναι να δημιουργήσει ένα περιεχόμενο στο οποίο θα επιτρέπει τη συνεργασία με τους χρήστες του διαδικτύου και να χτίζει κοινότητες οικειοθελούς και ενεργής συμμετοχής γύρω από το συγκεκριμένο προϊόν. Δεν απαιτείται από τα στελέχη να ξεχάσουν ο,τι γνωρίζουν σχετικά με το Marketing αλλά πρέπει να διευρύνουν την σκέψη τους στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται, στις κοινωνικές αλλαγές αλλά και να επανεξετάσουν τις πρακτικές που χρησιμοποιούσαν μέχρι τώρα.
Η πραγματική δουλειά του μαρκετίστα στο κοινωνικό δίκτυο είναι να προσελκύσει πελάτες. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με δύο τρόπους: είτε με την δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος στην σελίδα της εταιρείας με σκοπό να προσελκύσει τους χρήστες του διαδικτύου να την ξαναεπισκεφθούν είτε με το να βγει έξω και να συμμετάσχει ο ίδιος στην δημόσια "αρένα". Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να συλλέξεις πληροφορίες για το προϊόν σου είναι όταν έχει ξεκινήσει μία συζήτηση στο διαδίκτυο γύρω από αυτό. Δεν πρέπει να φοβόμαστε μήπως ακουστούν αρνητικά σχόλια καθώς και αυτά μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε σαν ανατροφοδότηση με σκοπό να βελτιώσουμε το ίδιο μας το προϊόν ή σίγουρα θα βρεθούν "πιστοί" σε εμάς πελάτες να το προστατέψουν. Όσο μεγαλύτερη είναι η συζήτηση γύρω από το προϊόν τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η αξία της επωνυμίας μας!
Κλείνοντας, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι όλοι οι μεγάλοι σύγχρονοι γκουρού του Marketing δίνουν έμφαση στην ειλικρίνεια και στην διαφάνεια που πρέπει να διακατέχει τη σχέση της εταιρείας με τους πελάτες της. Σε μία παγκοσμιοποιημένη κοινωνία όπου υπάρχουν χιλιάδες υποκατάστατα του δικού σου προϊόντος σκοπός σου είναι να χτίσεις τη φήμη σου βασισμένος στις δύο αυτές αρχές κερδίζονται πελάτες και εμπιστοσύνη. Τα κανάλια επικοινωνίας και οι πηγές πληροφόρησης έχουν αυξηθεί κατά κόρων και μόνο με μία ειλικρινή σχέση προς το κοινωνικό σύνολο μπορείς να κερδίσεις και εσύ αλλά και το κοινωνικό σύνολο.
Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει πλέον για πολλούς ανθρώπους το βασικό κέντρο δραστηριοτήτων τους για κάθε πτυχή της καθημερινότητάς τους. Ίσως θα πρέπει και οι εταιρείες να δίνουν μεγαλύτερη έμφαση πλέον σε αυτό!