Παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα των ερευνών της EuroCharity,
σε συνεργασία με Ελληνικά Πανεπιστήμια

 Ανάγκη η Αειφορία σε καιρούς προκλήσεων

Η ανάγκη διερεύνησης των πολιτικών, των στρατηγικών, των ανησυχιών και των αναγκών των εταιρειών και των ΜΚΟ, αναφορικά με τα θέματα της εταιρικής υπευθυνότητας και της αειφορίας, είναι το κοινό συμπέρασμα που συνάγεται από τις πέντε έρευνες που παρουσίασε η EuroCharity σήμερα στο πολιτιστικό κέντρο του Πανεπιστημίου Αθηνών, Κωστής Παλαμάς.

Στις τρεις από τις πέντε έρευνες πραγματοποιήθηκε μέτρηση ικανοποίησης των μελών της EuroCharity, διαπιστώνοντας το περιθώριο βελτίωσης των υπηρεσιών που παρέχει ήδη, συζήτησης των ευκαιριών και των προοπτικών για νέα προϊόντα και υπηρεσίες και ενίσχυσης των υπαρχουσών συνεργασιών.

Αναλυτικά για όλες στις έρευνες τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:

  • Έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, σε συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Αν και η πλειοψηφία των εταιρειών εγκρίνουν τις Δράσεις ΕΚΕ, μόνο έως 3% από τα έσοδά τους διαθέτουν σε αυτές οι περισσότερες επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 εργαζόμενους και έχουν πάνω από 50 εκατομμύρια Ευρώ έσοδα ετησίως, δίνοντας περισσότερη έμφαση στις δράσεις τους και λιγότερη στην επικοινωνία τους. Έτσι, το 90% από το budget των επιχειρήσεων δίνεται για τις δράσεις και το υπόλοιπο για την επικοινωνία.

Οι σημαντικότεροι άξονες δράσεις των εταιρειών είναι το περιβάλλον και ο τομέας της κοινωνίας (όπως στήριξη των τοπικών κοινωνιών, βοήθεια σε ευπαθείς ομάδες και ίσες ευκαιρίες στην απασχόληση). Απολύτως συμβατά με τα παραπάνω ευρήματα πρέπει να θεωρηθούν και τα συμπεράσματα σχετικά με την ιεράρχηση των ωφελημάτων από την υλοποίηση των δράσεων ΕΚΕ. Ως σημαντικότερα οφέλη χαρακτηρίζονται η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, η βελτίωση της εταιρικής εικόνας και η βελτίωση του εργασιακού κλίματος εντός της επιχείρησης.

  • Έρευνα για την Πράσινη Οικονομία, σε συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Η έρευνα αυτή έδειξε ότι οι εταιρείες θεωρούν το μάρκετινγκ πολύ σημαντικό ωστόσο κατά μέσο όρο ξοδεύουν μόλις έως 10 χιλιάδες Ευρώ το χρόνο για σκοπούς προβολής. Προτιμότερες πηγές προώθησης των προϊόντων τους είναι το διαδίκτυο και οι εκθέσεις. Βασικό κριτήριο επιλογής μίας ιστοσελίδας για την προώθηση είναι η επισκεψιμότητα και η αποκλειστική αναφορά σε θέματα πράσινης οικονομίας.

Αναφορικά με τη EuroCharity, οι επιχειρήσεις – μέλη είναι πολύ ικανοποιημένες από το ηλεκτρονικό newsletter, τα portal και τα συνέδρια. Σημαντικότεροι λόγοι συμμετοχής των εταιρειών στη EuroCharity είναι η ενημέρωση, η προβολή και η επικοινωνία για θέματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και πράσινης οικονομίας αλλά και η δικτύωση. Αυτό που θέλουν τα μέλη από την EuroCharity είναι μεγαλύτερη δικτύωση, περισσότερη ενημέρωση, συμβουλευτική καθοδήγηση και συμμετοχή σε συνέργειες. Τέλος, όσον αφορά στις επιχειρήσεις – μη μέλη, οι 9 στις 10 γνωρίζουν τις υπηρεσίες της EuroCharity. Τέλος, επισκέπτονται τα portals με χρονική συχνότητα περισσότερο από μία φορά την ημέρα.

  • Έρευνα για τις ΜΚΟ, σε συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (ΜΚΟ), όπου μόλις το 31% αυτών απασχολεί εργαζόμενους σε πλήρη απασχόληση, προτιμώντας να στελεχώνονται από εθελοντές οι οποίοι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους όλο τον χρόνο. Περισσότερες από τις μισές ΜΚΟ στην Ελλάδα ασχολούνται με την υγεία και την πρόνοια με την κύρια χρηματοδότηση να προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών ή άλλους φορείς. Το διαδίκτυο αποτελεί τη βασική πηγή ενημέρωσης των ΜΚΟ τόσο για ζητήματα χορηγιών και χρηματοδοτήσεων όσο και για την επικοινωνία των δράσεών τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι τη δεύτερη θέση των προτιμήσεών τους καταλαμβάνει η EuroCharity, αφού ένα σημαντικό ποσοστό των ΜΚΟ συμβουλεύεται το portal της για ενημέρωση σχετικά με ζητήματα χορηγιών. Αναφορικά με τα οφέλη από την προβολή και την επικοινωνία των δράσεών τους που αποκομίζουν οι ΜΚΟ είναι ανάπτυξη της σχέσης φερεγγυότητας μεταξύ αυτών και της κοινωνίας και κατά δεύτερον επιτυγχάνεται η βελτίωση της αναγνωρισιμότητάς τους.

Η έρευνα έδειξε την ικανοποίηση των NGO Premium από τις υπηρεσίες της EuroCharity, καθώς δήλωσαν ότι είναι αρκετά ικανοποιημένες από τις υπηρεσίες της και κυρίως από το ηλεκτρονικό newsletter. Επίσης, είναι πολύ ευχαριστημένες από τη δικτύωση που τους προσφέρει η εταιρεία, όπως και από την προβολή και την επικοινωνία και αυτοί είναι οι δύο πιο σημαντικοί λόγοι για τους οποίους οι ΜΚΟ αυτές ανήκουν στα μέλη της EuroCharity.

  • Αποτελέσματα άσκησης φοιτητών με θέμα την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρηματική Ηθική που πραγματοποιήθηκε από τη Μονάδα Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών

Οι περίπου 50 φοιτητές που συμμετείχαν στην άσκηση, προέρχονται από τα Τμήματα Δημόσιας Διοίκησης και Επικοινωνίας-Μέσων-Πολιτισμού. Οι φοιτητές παρακολούθησαν, μελέτησαν και κατέληξαν σε συμπεράσματα και πρότειναν δράσεις ΕΚΕ για τις εξής εταιρείες: ΣΤΑΦΥΛΙΑ – ΚΡΑΣΙ – ΣΤΑΦΙΔΕΣ (Dionisos), ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ «FARMERAMA», Eco-Village Τουριστική μονάδα, «DEEP BLUE»  WATER SPORTS, Εταιρεία Απορριμμάτων «Clean & Green», ECORUB (Διαχείριση απορριμμάτων-Ανακύκλωση), ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ «DOCTOR PC». Η ομάδα εργασίας του Πανεπιστημίου πρότεινε δράσεις ΕΚΕ των συγκεκριμένων εταιρειών εκτιμώντας τους κίνδυνους και τα ανήθικα στοιχεία που μπορεί να προκύψουν για αυτές. Σημαντικά δεδομένα που έλαβαν οι φοιτητές υπόψη κατά τη διάρκεια της άσκησης ήταν υλικό που περιλαμβάνεται στο δεκαπενθήμερο newsletter της EuroCharity, καθώς και σχετική παρουσίαση στελέχους της εταιρείας κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

  • Πολυκριτήρια Αξιολόγηση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και η Επίδρασή της στις Επιδόσεις των Επιχειρήσεων, σε συνεργασία με το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, Πολυτεχνείο Κρήτης

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα συμπεράσματα για την αξιολόγηση της ΕΚΕ στην ελληνική αγορά και την επίδρασή της στις επιχειρήσεις. Ανάμεσα στις πέντε καλύτερες επιχειρήσεις δεν βρίσκονται μόνο επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, όπως οι τράπεζες Πειραιώς και Εμπορική, αλλά και βιομηχανίες, όπως οι επιχειρήσεις Coca-Cola, ΤΙΤΑΝ και ΕΛΠΕ. Οι όμιλοι ΤΙΤΑΝ και ΕΛΠΕ αποτελούν βαριές βιομηχανίες και ανήκουν στην καλύτερη πεντάδα της κατάταξης για τη συνολική δράση ΕΚΕ. Άξια προσοχής είναι η πολύ καλή περιβαλλοντική επίδοση του ομίλου ΤΙΤΑΝ (5η θέση), αλλά και των ομίλων Italcementi, ΕΛΠΕ και ΔΕΗ (περιλαμβάνονται στις δέκα πρώτες θέσεις) γιατί πρόκειται για βιομηχανίες που θεωρητικά οι δράσεις τους επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον. Η Τράπεζα Πειραιώς και ο όμιλος ΤΙΤΑΝ ασχολήθηκαν ενεργά και αποδοτικά με όλες τις διαστάσεις της ΕΚΕ. Ενώ, η Coca-Cola, η Εμπορική Τράπεζα και ο όμιλος ΕΛΠΕ εστίασαν το ενδιαφέρον τους κυρίως σε κοινωνικές δράσεις και θα πρέπει να αναλύσουν τις επιδράσεις τους στις άλλες διαστάσεις ΕΚΕ. Οι επιχειρήσεις που ακολούθησαν το πρότυπο GRI για την έκδοση του απολογισμού ΕΚΕ είχαν καλύτερη εταιρική κοινωνική επίδοση σε σχέση με εκείνες που στον απολογισμό τους έκαναν απλή περιγραφή των δράσεων ΕΚΕ που πραγματοποίησαν. Οι επιχειρήσεις που αξιολόγησαν τον απολογισμό τους από εξωτερικό φορέα και έλαβαν καλή βαθμολογία, είχαν ακόμα καλύτερη εταιρική κοινωνική επίδοση.

Από τη συγκριτική αξιολόγηση των εταιρικών κοινωνικών επιδόσεων ανά κλάδο, παρατηρείται ότι:

  • Οι επιχειρήσεις του τραπεζικού κλάδου έχουν συγκριτικά καλύτερη συνολική εταιρική κοινωνική επίδοση από τους άλλους εξεταζόμενους κλάδους.
  • Οι βιομηχανίες που εξετάστηκαν είχαν καλύτερη επίδοση στην ΕΚΕ με εξαίρεση τις βιομηχανίες ενέργειας και φυσικού αερίου σε σχέση με τις επιχειρήσεις του κλάδου τηλεπικοινωνιών. Στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών ξεχωρίζουν οι ΟΤΕ και COSMOTE και στις βιομηχανίες οι ΤΙΤΑΝ, ΕΛΠΕ και ΑΓΕΤ.

Από τη συσχέτιση της εκτιμώμενης ΕΚΕ με την χρηματοοικονομική αποδοτικότητα των επιχειρήσεων, παρατηρήθηκε ότι:

  • υπάρχει σχέση μεταξύ ΕΚΕ και δεικτών RoA και RoE, αλλά όχι με τη μεταβολή των πωλήσεων.
  • οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, οι τράπεζες και οι βιομηχανίες ειδών διατροφής, πετρελαιοειδών, φυσικού αερίου και ενέργειας αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων επιχειρήσεων του κλάδου τους, καθώς παρατηρήθηκε αύξηση της κερδοφορίας τους.
  • οι επιχειρήσεις των κλάδων των κατασκευών και των τηλεπικοινωνιών, οι τσιμεντοβιομηχανίες, οι μεταλλουργικές και οι άλλες βιομηχανίες που είχαν υψηλή κερδοφορία είναι σε πλεονεκτική θέση και επιλέγουν να διαχειριστούν την ΕΚΕ επειδή έχουν αρκετούς πόρους.

Επίσημος υποστηρικτής της εκδήλωσης ήταν το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποκλειστικός χορηγός ήταν ηAlpha Bank, ενώ υποστηρικτές έρευνας ήταν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, τοΠολυτεχνείο Κρήτης και το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών. Χορηγοί επικοινωνίας ήταν η εφημερίδα Καθημερινή, τα περιοδικά adbusiness, Review:CSRκαι Marketing Week, το εβδομαδιαίο newsletter CSRweek, η Think Plus και το EMEA Business Monitor.